¿Imanintaj Sumaj Kawsay? / ¿Qué dice el Sumaj Kawsay?

Ñawiriy Runasimipi

Indígena Yachaywasij “Qhapaj Ñan”

Qellqarin: Javier Lajo

wawqe Evo Morales, Jatun Karachi Abya Yalamanta tukuy Indigenupaj, paytaj nirqa 2006 iskay p’unchay octubre killapi imaynatachus ruwana, rimarispa “sumaj Kawsaymanta”, nisqa: Allin aylluta ruana Abya Yalamanta allin kawsayta tarinapaj”, chaymanta nillantaj, “allin kawsaytaj, ama qollqe yaykullanpichu t’ukurina, ingreso per-cápita sutichasqapillachu t’ukurina manaqa identidad culturalpi, ayllupi, alintataj kawsana pachamanchiswan”. Nillantaj, “Ñoqayku –Indigenakuna- ama progresu ñanpichu churakuyku jinallamantataj disarrollu ama tukuyniyujta wajkunamanta llank’ayninta suwaspa jinallataj pachamanchispa kawsayninta suwaspa…, ¿yarawiku indiginachu?, ¿Romatisimuchu?, ¿allin munayniyujchu?…

kunantaj uj chsikanta qawarisun filosofiakumanta allinta qawarinapaj imaynachus kay “Sumaj kawsay” “allin kawsaychu”. Kayqa jatun yachay wasikunamanta qhapajkuna jinamallantataj qhapaj Ñan ruawajkuna “allin ñan churajkunachu”. (Tukuyta Qellqariy)

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La escuela indígena de “Qhapaj Ñan”

Por: Javier Lajo

En su propuesta del 2 de octubre del 2006, el hermano Evo Morales, Presidente de todos los indígenas del continente, hablando sobre el ‘Sumaq Kausay’, dice: Construyamos una verdadera comunidad de naciones sudamericana para ‘vivir bien’; y luego define: “Vivir bien, es pensar no sólo en términos de ingreso per-cápita sino de identidad cultural, de comunidad, de armonía entre nosotros y con nuestra madre tierra”. Y en otra parte remacha: “Nosotros -los indígenas- no creemos en la línea del progreso y el desarrollo ilimitado a costa del Otro y de la naturaleza... tenemos que complementarnos... Debemos compartir”. Esto para muchos que subestiman la grandeza y potencia de nuestra cultura andina puede parecer..., ¿Poesía indígena?, ¿Romanticismo?, ¿Buenos deseos?...

Veamos ahora brevemente la estructura “filosófica” que explica y da coherencia al ‘Sumak Kausay’ o ‘Allin Kausay”. Es parte principal de la antigua escuela del Qhapaq Kuna y su pedagogía práctica del Qhapaq Ñan o ‘Camino de los Justos’. (Ver toda la nota)

1 comentario:

APU dijo...

IMAYNALLA WAWQI PANAKUNA.

Sinchitapuni sunquy kusikun runa simichispi kawsaynichismanta qillqamusqaykismanta.
qhipañiqamn aswanta ñuqapas imallatapas willarimusaykichis.